Praktijkervaring

Praktijkvakken en stage nemen op onze school een belangrijke plek in. Ook leren we jongeren vaardigheden die ze in hun werk nodig hebben of die ze goed kunnen gebruiken in het leven, hun invulling van de vrije tijd en het toekomstig wonen. Zo zorgen we dat ze straks klaar zijn voor de volgende stap in hun toekomst.

Stages

Vanaf het tweede leerjaar lopen alle leerlingen meerdere stages. Leerlingen voeren dan in de praktijk uit wat ze op school geleerd hebben. Dit heet ervaringsgericht leren. Dat vinden we binnen onze school heel belangrijk. Het maakt de stap naar een zelfstandige werkplek kleiner.

We kennen drie soorten stages:

Interne stage
Leerlingen beginnen in leerjaar 2 met een interne stage. Bij de interne stage gaat het om het ontwikkelen van de werknemersvaardigheden, met als doel dat de leerling al enkele vaardigheden beheerst. Naast een (halve) dag interne stage op het ATC (arbeidstest en trainingscentrum) krijgen zij een individuele stageplek. Bijvoorbeeld een plek binnen de school, maar ook buiten de school op een andere locatie. De begeleiding wordt uitgevoerd door een assistent of mentor. Leerlingen kunnen hun voorkeur voor een stage doorgeven in december/januari en in mei/juni. Aan het einde van elke stageperiode wordt er een evaluatieformulier ingevuld.

LOL-stage
LOL staat voor ‘Leren Op Locatie’ en vindt plaats vanaf leerjaar 3. Leerlingen gaan zich extern oriënteren en doen zo werkervaring op. Dit gebeurt in een groepje met medeleerlingen onder leiding van een begeleider van school. Deze LOL-stage zetten we naar behoefte en mogelijkheden van een leerling in als tussenstap tussen de interne stage en de externe stage. Het stagebureau is verantwoordelijk voor het zorgen voor voldoende LOL-stageplekken. Er wordt gestreefd naar stages in de verschillende sectoren.

De LOL-stage is een werkplek buiten de school midden in de maatschappij waar leerlingen kunnen oefenen met werknemersvaardigheden als samenwerken, instructies opvolgen en zelfstandigheid.

Momenteel zijn er LOL-stages in de sectoren:

  • BMV (Brede Maatschappelijke Voorziening) Mariënvelde
  • Streekziekenhuis Koningin Beatrix en Woonzorgcentrum Beth San (Marga Klompé)
  • Werkleerbedrijf Fijnder (Werkbaan Oost)
  • Supermarkt Albert Heijn
  • Zorgboerderij Veldhorst

Externe stage

In het laatste leerjaar lopen leerlingen zelfstandig, individueel stage bij een bedrijf of dagbesteding. Bij uitstroom (beschutte) arbeid doen leerlingen dit vanaf 16 jaar en bij uitstroom dagbesteding vanaf 16 à 17 jaar. Met deze stage bereidt de leerling zich optimaal voor op een toekomstige uitstroomplek. Bij uitstroomprofiel arbeid streven we naar een arbeidsovereenkomst bij uitstroom.

We werken eraan om leerlingen in het laatste schooljaar drie dagen per week externe stage te laten lopen. Voor leerlingen die in het vrije bedrijf stage lopen, is een stage van drie dagen haalbaar. De ervaring leert dat instellingen vaak maximaal twee dagen bieden. Wanneer het niet lukt om drie dagen in de week stage te lopen, vullen we de overige uren naar behoefte en op vraag van de leerling in.

Rustig en vertrouwd

We bouwen stages rustig op. Van heel vertrouwd (met stages binnen de school), naar steeds meer loslaten, buiten de school. Leerlingen passen wat ze geleerd hebben toe in de praktijk. Zo krijgen ze een indruk van arbeid en werk. Op die manier bereikt iedere leerling de plaats die het best bij hem of haar past. De resultaten leggen we vast in een stagemap. Samen met partners uit onze omgeving bereiden we leerlingen voor op de toekomst.

Op weg naar werk in de breedste zin van het woord

Fijn en passend werk, een betekenisvolle invulling van de dag, en een zo zelfstandig mogelijke plek op de arbeidsmarkt of dagbesteding zijn belangrijk voor een mooie toekomst. Elke leerling kan rekenen op onze inzet voor de best mogelijke voorbereiding. We kijken naar elk individu. Met de juiste mix van praktijk en theorie. Op weg naar werk in de breedste zin van het woord, daar draait het om op Het Bariet.